Steven Spielberg’s met nostalgie gevulde sci-fi-epische Ready Player One zit boordevol verwijzingen naar veel van de meest iconische franchises in de popcultuur. Afgezien van misschien wel de meest bekende aller tijden: Star Wars. Blijkbaar is daar een goede reden voor en is deze volledig buiten de controle van Spielberg.

Verweven met popcultuur

De verfilming van de gelijknamige roman van Ernest Cline volgt Wade Watts op zijn reis om eigenaar te worden van de OASIS. Dit is een op een matrix lijkende internetgebaseerde simulatie waarmee mensen hun wildste (meestal tv- en filmgebaseerde) fantasieën uit kunnen leven in virtual reality. Superman, Back to the Future, The Lost Boys, The Breakfast Club en nog veel meer zijn tot nu toe allemaal genoemd in de reclamecampagne voor Ready Player One. De roman van Cline uit 2011 bevat verwijzingen naar popculturen verweven in zijn dystopische verhaal, waaronder knipogen naar WarGame, Dune, Ghostbusters en de band Rush, naast vele, vele anderen.

Steven Spielberg openbaarde tijdens de Ready Player One-persconferentie waarom ze de rechten niet konden krijgen, zoals Star Wars. “We konden geen Star Wars rechten krijgen, ze zouden de Star Wars-rechten niet opgeven.” Op dat moment grapte Ben Mendelsohn dat Spielberg hem om hulp had kunnen vragen om de rechten te krijgen, omdat hij speelde in ‘Rogue One: A Star Wars Story.’ Je had me daar misschien voor kunnen bellen, Steve. Ik heb de Death Star gebouwd, just saying…’

Spielberg en producent Kristie Macosko Krieger werkten jarenlang om de rechten te verkrijgen op de franchises die wel in de film verschijnen. Disney sloot ze echter constant buiten. Opmerkelijk, want Spielberg had zelfs een financieel belang in de originele Star Wars- film van George Lucas. Ready Player One gaat over enkele weken in première!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*